Autógázkút kereső Gázrendelés

Térkép alapállapot  

Találati lista

LPG és szmogriadó

A mostani (2017. jan. 23-án kihirdetett) szmogriadó és az egyes autókat érintő tilalmak újra kérdéseket vetnek fel a korlátozás és az ezt meghatározó jogszabályok életszerűségéről. Aktuális kérdés például, hogy az autógázzal hajtott járművek egy része miért nem közlekedhet ilyen helyzetekben, amikor károsanyag-kibocsátásuk a legtöbb mai autóénál alacsonyabb?

A január 23-án elrendelt szmogriadó miatt az autók közel harmada nem közlekedhet Budapesten, és néhány vidéki városban. A tilalom mindazon autókra vonatkozik, amelyek környezetvédelmi besorolása 4-es, vagy annál alacsonyabb. Ebben a helyzetben tehát nem közlekedhet a városban pl. egy 1998-as Daewoo Matiz, a maga abszolút értékben alacsony kibocsátásával (149 g/km CO2, 0,32g/km HC+NOx, 0,78 g/km CO), míg egy új Mercedes GLS a saját 255 g/km-es CO2 kibocsátásával minden további nélkül. Ugyanilyen anomáliaként említhetnénk a dízel autók fokozott por és koromkibocsátását, amelyek meghatározó összetevői a szmog kialakulásának, de a szabályozás nem tér ki ezekre a kérdésekre.

Szintén anomália, hogy ha (a példa kedvéért) ugyanezt a Daewoo Matizt LPG rendszerrel szerelik fel, akkor NOx kibocsátása az ötödére esik, CO2 kibocsátása 15 százalékkal lesz kevesebb, míg a szén-monoxid kibocsátása nullára(!) csökken. Mindennek ellenére a példánkban szereplő 1998-as Matiz továbbra sem közlekedhet a városban. A beszerelt autógáz-szett, és a hozzá tartozó, komplikált műszaki vizsga nem elegendő arra, hogy megváltoztassa az így átalakított autók környezetvédelmi besorolását, az ugyanis erre semmilyen hatással nincs. A szabályozás egyszerűen nem foglalkozik ezzel a ténnyel, pedig újabb példa arra, hogy egyszerű jogi lépésekkel, körültekintő szabályozással ösztönözhetnénk az autósokat környezetbarátabb technológiák használatára, miközben ebbe a kategóriába messze nem csak elektromos autók tartoznak.

Ideje lenne, hogy a zöldkártya és a szmogriadó szabályait is újra gondolják, és azokat az abszolút és valós károsanyag-kibocsátás értékeihez kössék a sok tekintetben relatív és megtévesztő Euro normák helyett. Lehet, hogy egy jármű motorja környezetkímélő a hengerűrtartalmához vagy a teljesítményéhez képest, de attól még – ahogy példánkból is látszik – lehet sokkal szennyezőbb, mint egy kevésbé korszerű, de kisebb modell.


Üzemeltessen autógázkutat

Rendelkezik megfelelő nagyságú és műszaki adottságú területtel, ami forgalmas helyen található? Szeretne új bevételi lehetőséget? Üzemeltessen autógázkutat!
Vegye fel kollégáinkkal a kapcsolatot az alábbi űrlapon és kérje ajánlatunkat!